›› Home ›› Vragen-en-tussenkomsten ›› Thema

Klok Post Plaza

26 januari 2015

De saga van de klok van de Post Plaza op de Korenmarkt sleept al jaren aan. Al meermaals werden er herstellingen uitgevoerd om de klok juist te laten lopen, maar niemand schijnt erin te slagen de eigenwijze klok definitief op punt te stellen.

Passanten melden immers dat de klok sinds enige tijd opnieuw een foute tijd aangeeft.

Vandaar volgende vragen:

  • Werd al contact opgenomen met de eigenaar van het gebouw om de klok te herstellen?
  • Zo ja, wat was het antwoord en wanneer zal de herstelling desgevallend plaatsvinden?
  • Zo nee, bent u bereid dit alsnog te doen?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Ik wil er u in de eerste plaats aan herinneren dat de stad Gent geen enkele vorm vn administratieve of juridische bevoegdheid heeft voor wat betreft het functioneren van de klok in de toren van het voormalige postkantoor op de Korenmarkt.

Niettemin wordt mijn ambt geregeld aangesproken door Gentenaars die melden dat de klok verkeerd loopt of stilstaat. Telkens contacteren mijn medewerkers de eigenaars van het pand met de vraag of ze aan dit euvel kunnen verhelpen. Telkens zijn de eigenaars ook zo vriendelijk om de klok binnen de kortste keren weer te herstellen. Zo ook na uw schriftelijke vraag.

U zult wellicht gemerkt hebben dat de klok sinds donderdag 29 januari weer de juiste tijd aangeeft. Wat de oorzaak is van het frequente defect blijft voor ons een raadsel. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat het mechanisme enkel decennia oud is en wisselstukken in dit digitale tijdperk moeilijk te vinden zijn.

Daniel Termont
Burgemeester