›› Home ›› Nieuws

Vlaams Belang mengt zich met programmatie VRT: Ik vind dit ongehoord

18 juni 2020

VRT: Na interne klachten van Vlaams Belang is een passage met een Hitlergroet uit De ideale wereld geknipt. De VRT bood vervolgens haar excuses aan, zo bericht De Standaard.

In De ideale wereld van donderdag 30 april was Geert Hoste te gast. In een item over mondmaskers liet hij zien hoe Vlaams Belangers elkaar begroeten als hun gezicht bedekt is: met de Hitlergroet. Wie de af­levering herbekijkt op VRT Nu, ziet die passage niet. Op vraag van Vlaams Belang is ze uit de aflevering geknipt, zo blijkt uit mailverkeer tussen de leden van de raad van ­bestuur, dat De Standaard kon inkijken. 

Olivier Goris, programmadirecteur van Eén en Canvas, bood zijn excuses ervoor aan aan de voltallige raad. De mails tonen politieke inmenging in een programma via de raad van bestuur, aldus de krant. Nochtans heeft die raad volgens zijn statuten alleen strategische bevoegdheden.

Jan Jaap van der Wal, presentator van De ideale wereld, heeft zelf in overleg met Hoste en productiehuis Woestijnvis beslist de passage te schrappen. "Zij zagen het als aanstootgevend, ik niet, maar in diepe coronatijd hadden we geen zin om de discussie aan te gaan", zegt hij.

Hij benadrukt dat het wegknippen van de passage voor hem "geen verontschuldiging" inhoudt.

Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken laat intussen via Twitter weten dat zijn partij “nooit heeft gevraagd om iets te schrappen of te censureren”.

‘GEVAARLIJK PRECEDENT’

Groen noemt de beslissing van de VRT “een gevaarlijk precedent”. Elisabeth Meuleman, Vlaams parlementslid en voorzitter van de commissie Media in het Vlaams Parlement, wil de VRT vandaag nog over de kwestie bevragen. De top van de VRT is vandaag in het parlement uitgenodigd om tekst en uitleg te geven bij het jaarverslag van 2019.

Groen tilt zwaar aan de “inmenging van Vlaams Belang”. “Via de raad van bestuur werd er blijkbaar ingemengd. Er werd politieke druk uitgeoefend waar dan de voorzitter van de raad van bestuur op inging. Dat is het grootste probleem”, zegt Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman.

Volgens haar heeft de VRT eigen deontologische codes om met dergelijke klachten om te gaan. “Dat moet gebeuren via de ombudsman die het dan binnenshuis verder aankaart. Inmenging via de raad van bestuur en bijgevolg via politiek staat haaks op die deontologische code”, aldus Meuleman. “De raad van bestuur moet zich niet bemoeien met de inhoud van programma”, zegt ze.

Dat er op die manier geknipt wordt in een VRT-programma komt volgens Meuleman “dicht bij wat censuur kan zijn”. Meuleman noemt de houding van Vlaams Belang ook “hypocriet”. “Gisteren (woensdag) liet het Vlaams Belang het parlement zich nog buigen over mediacensuur. De partij stelde zich vragen bij het offline halen van Little Britain en Gone With the Wind. Ze spraken van politieke druk. Nu blijkt dat ze zelf zonder schaamte VRT vragen om stukjes televisie weg te knippen. Dit is bijzonder hypocriet”, aldus Meuleman.

‘COMPLEET FOUT SIGNAAL’

“Ik vind het een compleet fout signaal dat de VRT plooit voor de politieke druk van extreem-rechts”, zo reageert sp.a-fractieleider Hannelore Goeman.

Net als Groen hekelt ook sp.a de houding van Vlaams Belang. “Gisteren nog komt Vlaams Belang in plenaire alle vormen van censuur veroordelen en zeggen dat we toch met alles moeten kunnen lachen, nu laten ze een beeld schrappen omdat er met hén wordt gelachen. Dit bewijst nog maar eens de gevaarlijke hypocrisie van die partij”, zegt Goeman. 

“Het VB komt zichzelf met dit nieuws gigantisch tegen”, zegt ook parlementslid en mediakenner Katia Segers.

Maar meer ten gronde hebben Goeman en Segers ernstige vragen bij de manier waarop de VRT volgens hen “plooit voor de politieke druk van extreem-rechts”. Dat het Vlaams Belang via de raad van bestuur erin geslaagd is om de inhoud van een programma aan te passen, is volgens Segers “zeer verontrustend”. “Dat de directie en de voorzitter van de raad van bestuur zo gemakkelijk overstag gaan, is zorgwekkend”, aldus Segers.

Segers benadrukt dat de VRT “nooit mag plooien voor politieke druk, uit welke hoek dan ook”. “We mogen absoluut niet terug gaan naar een gepolitiseerde publieke omroep. De VRT is sterk genoeg om niet toe te geven aan welke politieke druk dan ook”, aldus Segers.

‘FUNDAMENTEEL PROBLEEM’

Als de VRT effectief inhoudelijk heeft ingegrepen in een programma op verzoek van een raadslid van een politieke partij, dan heeft Open Vld daar een “fundamenteel probleem” mee. “Ik stel me hier grote vragen bij”, zegt Vlaams parlementslid Stephanie D’Hose. Zij verwijst naar het feit dat Vlaams Belang gisteren/woensdag in de plenaire zelf een resolutie heeft ingediend tegen mediacensuur en het maximaal vrijwaren van ideologische diversiteit.

“Het is dan ook zeer cynisch om de dag erna te moeten lezen dat op vraag van diezelfde partij een VRT-programma aangepast diende te worden, nota bene via een vraag die per mail vanuit de raad van bestuur vertrok”, merkt D’Hose op.

BRON: De Morgen

Voor de werking van deze website en om uw surfervaring te verbeteren worden cookies gebruikt. Meer info.